Snow Bike Festival 2016: ‘Snoeihard dalen over de piste’

Dag 1 reisdag
Donderdag 21 januari 2016 vroeg uit de veren. Om 04.00 uur ‘s nachts vertrekken we (Oscar Baas, Pieter van der Eijk en Tim van der Elst) van team FarmBikes richting Gstaad, Zwitserland. We zullen daar het Snow Bike Festival gaan fietsen met SANDMAN fatbikes van FarmBikes.

Bij de eerste stop sloeg de paniek al toe. Tim kon zijn portemonnee niet vinden. Tankstation op zijn kop gezet, niets. Pieter kwam ook maar in actie, want het Zwitserland vignet zat er ook in. Gelukkig bleek Pieter een geweldige speurneus te zijn en konden we onze weg na hachelijke minuten weer vervolgen.

In Gstaad even inschrijving geregeld en daarna naar het Youth hostel om uitgerust aan de start te kunnen verschijnen de volgende ochtend.

FarmBikes-Sandman-Snow-Bike-Festival-IMG-20160124-WA0014

Dag 2 stage 1
Om 07.00 uur opstaan, want om 09.30 uur is de start. Prima ontbeten en ons daarna in het prachtige tenue van FarmBikes gehesen. Met -10 graden was het goed koud, dus hadden we ons lekker warm aangekleed voor de 29 km van vandaag. Met twee klimmen en in totaal 933 hoogtemeters mocht dit toch eigenlijk geen probleem zijn.

Na een geneutraliseerde start van 5 km werd de groep van 75 fatbikers los gelaten. De eerste kilometers waren aardig vlak, maar na 13 km was de eerste klim een feit. Zonder problemen werden de hoogtemeters overwonnen tot we op 19 km bij de eerste stop waren. Daar bleek toch wel dat je het met -10 nog behoorlijk warm kunt hebben. We waren allemaal eigenlijk te warm gekleed, toch een les voor de volgende dag.

Na de eerste stop volgde een 3 km steile klim op de skipiste met 250 hoogtemeters. Met ons zware verzet werkten wij ons een weg naar boven. Hier wachtte de tweede stop, waarna de afdaling richting de finish mocht worden ingezet.

Dit stuk was echt schitterend. Snoeihard dalen over een blauwe piste. Wanneer je op de facebookpagina van FarmBikes kijkt, zie je daar mooie filmpjes van de action camera op Pieter zijn fiets en/of helm. Wat een belevenis om dit te doen! Na de spectaculaire afdaling moest er nog een stuk vlak gereden worden, voordat we onder luid speakergeschal binnen werden gehaald bij de finish.

FarmBikes-Sandman-Snow-Bike-Festival-IMG_20160124_102455

Dag 3 stage 2
Vandaag staan er 2 ritten op het programma. Om 09.30 uur weer een rit, nu over 35 km met 1.009 hoogtemeters. Weer een geneutraliseerde start en dan direct een loodzware klim, dit blijkt de afdaling van gisteren te zijn. Gisteren was toch beter! Weer veel te warm gekleed, dus Tim moest gelijk zijn shirt uit doen. Ook Oscar had last van de warmte en deed wat aanpassingen. Alleen aan Pieter was niets te zien, hij klom gestaag door en kon ook nog filmpjes schieten. Uiteindelijk blijft het toch een geval van gewoon blijven trappen en zodoende kwamen we allemaal boven.

Hier een paar nootjes en warme Iso naar binnen gewerkt en op naar de afdaling. Het bleek een rode piste te zijn waar we af mochten. We konden alle 3 maar ternauwernood levend beneden komen, maar we hebben ons prima vermaakt tijdens deze afdaling. Bijna beneden aangekomen konden we in één rechte lijn door de finishstraat om aan het tweede deel van de etappe te beginnen. Hier konden we wel direct onze eerste en waarschijnlijk enige prijs in ontvangst nemen, want we werden door de speaker uitgeroepen tot best geklede deelnemers!

FarmBikes-Sandman-Snow-Bike-Festival-sportograf-73278244

Het tweede deel van de etappe was redelijk snel, nog wel een lange klim, maar deze was niet heel steil. Leuk was wel dat we de eerste rijders weer tegen kwamen, doordat het parcours elkaar kruiste. Zodoende zagen we ook onze kamergenoot van het Youth hostel nog op de vijfde plaats doorkomen. Na een mooie klim was de tweede stop middenin een koeienstal waar we doorheen moesten rijden. Hierna een vlakke afdaling richting de finish waar we gezamenlijk weer binnen reden.

FarmBikes-Sandman-Snow-Bike-Festival-sportograf-73276072

Dag 3 Eliminator race
Na onze training voor de Eliminator race, een rondje van 300 meter tegen 3 andere deelnemers waarbij de eerste 2 zich plaatsen voor een volgende ronde, konden we gaan starten. Oscar mocht als eerste van ons starten in heat 3. Hij elimineerde zichzelf eigenlijk al voor de start door de verkeerde SANDMAN fatbike van de grond af te tillen. Met de fiets van Tim onder zijn schoenen probeerde hij zijn 3 belagers van zich af te schudden. Maar ja, bij Tim zijn fiets is het zadel veel hoger, dus Oscar was snel klaar. Na een erbarmelijke tijd kwam hij als vierde in zijn heat binnen. Volgens Pieter en Tim gewoon een smoes om niet nog een wedstrijd te hoeven rijden.

Hierna was Tim aan de beurt, dus snel de fiets van Oscar afgepakt en klaar gaan staan bij de start. Maar 3 man in deze heat, dat biedt kansen. Nee toch ook niet, want Tim kreeg zijn schoenen niet ingeklikt, dus reed ook een verloren race.

Nu was het de beurt aan Pieter. Hij ging voortvarend van start, maar ook zijn schoen was niet goed ingeklikt. Toch gaf hij de moed niet op en net voor de afdaling had hij de nummer 3 te pakken en de nummer 2 in zijn vizier. Op een klein foutje van hem in de laatste lastige bocht na was het hopen om de tweede plaats te bemachtigen, maar tevergeefs. Pieter werd knap derde in zijn heat, maar er had meer ingezeten als de start beter was verlopen.

Na 1 rondje waren we dus alle 3 uit de race en konden we mooi aan de bratwurst met bier in een iglo tent. Ook prima!

FarmBikes-Sandman-Snow-Bike-Festival-IMG-20160124-WA0016

Dag 4 stage 3
Om 09.30 uur wederom aan de start in Gstaad voor de afsluitende rit over 25 km met ongeveer 500 hoogtemeters. Op papier een makkelijke etappe, maar wel twijfels over de te voeren bandendruk. Er zou veel asfalt in deze etappe zitten, dus de banden lekker hard op 1.1 bar gezet.

Vanaf de start gaf Oscar direct gas op de eerste klim. Pieter en Tim konden hem volgen, maar in de redelijk vlakke kilometers erna moest Tim deze krachtinspanning bekopen. Hij kon het tempo niet meer volgen.

Oscar en Pieter gingen gestaag door, maar het bleek al wel dat 1.1 bar veel te veel druk in de banden was. Na de lange vlakke klim wachten zij netjes op Tim en gezamenlijk laten we de banden aflopen, voor meer grip en controle in de afdaling.

Na een mooie afdaling met een klein stukje single track moesten er nog een paar hoogtemeters overwonnen worden, voordat de laatste afdaling over de skipiste ingezet kon worden. Oscar en Pieter hadden Tim voor de tweede keer weer zoek gereden en kwamen daar dus als eersten aan. Toen Pieter beneden aankwam, was Oscar in geen velden of wegen meer te bekennen. Tim daarentegen die later aan de afdaling begonnen was,zag Oscar uit de tiefsnee klauteren. Hij was keihard rechtdoor gevlogen en kon de bocht in de afdaling niet houden. Gelukkig is sneeuw zacht en kon hij zijn weg weer vervolgen. Vanaf deze afdaling was het nog maar 1 km in een rechte lijn naar de finish waar wij onze medaille, felicitaties en fotomomentjes in ontvangst mochten nemen. Wat een belevenis waren deze 3 dagen, daar zijn we het met zijn drieën volop over eens. Als je echt eens een keer wat ander wilt doen, ga dan met een fatbike naar de sneeuw of gewoon volgend jaar naar het Snow Bike Festival in Zwitserland!

FarmBikes-Sandman-Snow-Bike-Festival-sportograf-73274318

Uitslag
Dan nog even de uitslag. Bij de vrouwen won de Nederlandse Hielke Elferink. Geweldig natuurlijk wanneer een landgenote er met de titel vandoor gaat. De broers Juul en Dick van Loon waren bij de heren de sterkste Nederlanders. Zij waren goed voor de 22e en 23e plek.

De Fietsen
Pieter reedt op een SANDMAN Hoggar van titanium met Sram 1×11 (34t voor en 11/42 achter). Vaste carbon voorvork van SANDMAN. Fatlab 80mm velgen met Veetire snowshoe XL 4,8 banden.

Oscar en Tim allebei op een SANDMAN Atacama met Sram 1×10 (32t voor en 11/36 achter). Oscar ook een vaste carbon voorvork van SANDMAN en Tim de up side down voorvork van Fatlab. Allebei wielen van Fatlab 55mm, Tim ook met banden van Veetire snowshoe XL 4,8 en Oscar op Vittoria Bomboloni 4.0 banden.

Conclusie: de fietsen hebben het echt prima gedaan. De verzet van de Hoggar van 34t voor en 42t achter ging net aan. Het mooiste verzet voor in de bergen, vinden wij voor 32t en achter de 11/42. Tim en Oscar hebben op sommige stukjes goed hun best moeten doen met de 32t voor en 36 achter. De geveerde up side down voorvork op de Atacama vinden wij persoonlijk niet echt een meerwaarde in de sneeuw. De banden die wij erom hadden, de Veetire snowshoe XL 4.8 deden het super in de sneeuw, we verbaasden ons over de grip die wij hadden toen we de rode piste af gingen. De fiets met de Vittoria Bomboloni 4.0, die had iets minder te vertellen in de sneeuw op de piste. Daarentegen waren de Vitorria’s onze kopman op de vlakkere passages, toch iets minder weerstand dan de snowshoes van Veetire. Er was 1 ding dat wij alle drie misten en dat was een dropper zadel, dat had misschien wel lekker geweest in de afdalingen.