De 4islands MTB Stagerace in Kroätie

Vandaag, tweede Paasdag, ga ik (Pieter) samen met Erik richting onze jaarlijkse buitenlandse mountainbike marathon. Het is 9.00 uur, we hebben net het paasontbijtje met ons gezinnetje binnen en Erik staat met zijn vriendin op de stoep voor nog een bakje koffie voor we vertrekken. Om 10.00 uur gaan we op reis naar Kroatië voor een vierdaagse mountainbike marathon, genaamd de 4Islands Mtb Stage Race. Een marathon dus, die verdeeld is over vier eilanden. Dat klinkt in ieder geval al spannend!

Heenreis
We vertrekken met de auto vertrekken richting Kroatië, tweede Paasdag is niet echt een rustige dag om op de weg te zitten. Voorbij München nemen we een hotelletje om de dag erna op ons gemakje onze reis te vervolgen. Toen we de volgende morgen uit het hotel stapten, bleek het te hebben gesneeuwd! Maar goed dat we niet ergens in Duitsland moeten fietsen! De rest van de reis ging spoedig. In Oostenrijk hadden we zelfs nog sneeuw op de weg, daar hadden we niet op gerekend, ik had zelfs de zomerbanden al onder de auto gegooid. Vervolgens door Slovenië (meest binnendoor wegen) om daarna in Kroatië aan te komen op het eerste eiland in het plaatsje Baska. Ook in Kroatië hadden we regen en 8 graden. Dit weer past niet helemaal met de omgeving waar we nu zijn: blauwe zee en witte stranden.

Dag 1, etappe 1
Gelukkig is het droog, er staat wel een koude wind en de temperatuur is nog steeds 8 graden. De eerste etappe start in Baska en finishend ook weer in Baska. De afstand is 65 km en 1660 hoogte meters. Om 10 uur gingen we van start. We hadden gelijk een klim naar de maan toe. Ze noemen het in Kroatië de maan, omdat er geen bomen groeien. Wel een hoop stenen en veel wind. Met Erik heb ik afgesproken dat hij de kopman is, hij is toch de sterkste van ons twee, en dat we direct na de start zoveel mogelijk naar voren gaan, in de klim is daar geen ruimte voor. Ik moest wel zorgen dat ik in zijn wiel bleef. Het ging ons goed af en boven op de maan (een glooiende landschap met rotsen en geen planten e.d.) kon Erik een mooie snelheid aanhouden. Totdat Erik een beetje begon te piepen dat hij last van een verkoudheid had en of ik niet op kop wil rijden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kon de snelheid redelijk vast houden en bij de twee verzorgingsposten heeft Erik mij geleerd niet te lang te blijven anders raak je uit je ritme. Dus ik was redelijk snel, tot verbazing van Erik. Die had met zijn verkoudheid iets meer tijd nodig. Alles ging verder lekker bij mij en Erik had het zwaar achter mij. Het is ook wel eens leuk om de sterkste te zijn (sorry Erik). Uiteindelijk hebben we goed gereden en kwamen we als 12e over de finish bij de masters 40+ in een tijd van 3u42. Dit was boven onze verwachting, daar moet morgen meer uit te halen zijn. We hopen wel dat Erik zijn verkoudheid een beetje weg trekt.

Dag 2, etappe 2
Deze etappe gaat over het volgende eiland: Rab. Helaas was de wind te sterk om naar het eiland te varen en heeft de organisatie besloten om de 2e etappe ook weer op het eerste eiland te doen met de start en finish in Baska. De route van vandaag loopt bijna tegenovergesteld dan de route van gisteren. Het parcours wordt er niet minder om, het is weer een etappe van 65 km met ongeveer 1600 hoogte meters. Ik voelde me goed en gelijk na de start over de eerste vlakke kilometers, probeerde ik zo veel mogelijk naar voren te rijden met Erik in mijn wiel. Totdat we kwamen op fijn stuk asfalt en een klim hadden. We probeerde met een groepje mee omhoog te klimmen, helaas had Erik nog last van zijn verkoudheid en gingen we in ons eigen tempo omhoog. De rest van de route was wederom een prachtig en adembenemend parcours. Afwisselend hebben we op kop gereden tot we weer op de maan uit kwamen en de laatste 15 kilometer voor de boeg hadden. Erik leefde daar helemaal op! Met hangen en wurgen kon ik in zijn wiel blijven en we raapten het ene duo na het ander duo op. Het laatste stukje was een afdaling naar Braka om daar weer over de finish te gaan in een tijd van 3u23. en dit was goed voor een 8e plek. Super trost op deze etappe, konden wij onze fietsen inleveren in het bike depot. De fietsen werden alvast naar het volgende eiland gebracht.

Dag 3, etappe 3
We moesten vroeg op en op tijd in de bus te zitten om met de boot naar het volgende eiland Cres te varen. Hier krijgen we een etappe van 70 km en 1500 hoogte meters. Op papier leek deze etappe niet al te moeilijk, we besloten dan ook om niet te gek te beginnen. De start was dit keer op de boot zelf, iedereen kon plaats nemen in hun startvak om dan afgeschoten te worden vanaf de boot. Al direct kregen we een stijle klim waar Erik het voortouw in nam, dat was mooi, hij kwam weer een beetje in vorm. Nu kon je goed merken dat we in de top 10 van het klassement stonden, we werden in de gaten gehouden of men probeerden ons eraf te rijden. Ik liet mij aardig meeslepen met die gekkigheid, maar Erik bleef gelukkig kalm en zo bleven we onze eigen snelheid rijden. Dat deden wij slim, want het tweede gedeelte van de etappe waren alleen nog maar rotsbeklimmingen en afdalingen. Het werd nog een zwaar tweede gedeelte. We hebben onze concurrenten niet meer ingehaald, maar uiteindelijk toch nog gefinishte op een 10e plek in een tijd van 4u12. Moe, maar voldaan schoven we aan bij het pastabuffet in een heel mooi binnenplaatsje van Osor.

Dag 4, etappe 4
Gisteren zijn we al met de bus naar het volgende eiland gegaan, het eiland Losinj. Hier zullen we onze laatste etappe te rijden van 40 km en 975 hoogte meters. Dat is een mooie afstand om mee af te sluiten. Het weer was ook super en ik kon zelfs zonder mouwtjes gaan rijden. De start was midden in een stadje aan een haven, het is heel mooi hier. Voor de laatste keer mochten wij weer in het voorste startvak starten. Erik zou deze dag het tempo bepalen en ons doel was om nog een beetje op te schuiven in het klassement. Helaas was ik nu de spelbreker. Dit stuk was een technisch rondje en veel single tracks, die zijn niet echt mijn ding. De snelheid zat er niet in bij mij en Erik moest steeds op mij wachten. Gelukkig hadden we ook af en toe hele mooie paadjes langs de kust en konden we daar weer een hoop goed maken. Na 40 km kwamen we over de finish aan de andere kant van het eiland op een gezellig strandje, waar het weer gelukkig nog steeds mooi was. Tijd weer voor ons laatste pastabuffet en natuurlijk een paar biertjes. Deze laatste etappe was goed voor een 14e plek in een tijd van 2u25.

In het eindklassement zijn we uiteindelijk toch nog als 10e geëindigd, daar kunnen wij alleen maar trots op zijn. Organisatie van de Mitas 4Islands mtb stage race super bedankt! Het was super om te rijden en erg goed georganiseerd. Een echte aanrader en misschien tot de volgende keer!

De 4islands MTB Stagerace in Kroätie De 4islands MTB Stagerace in Kroätie De 4islands MTB Stagerace in Kroätie De 4islands MTB Stagerace in Kroätie De 4islands MTB Stagerace in Kroätie De 4islands MTB Stagerace in Kroätie De 4islands MTB Stagerace in Kroätie

> Klik hier voor meer video’s over deze gave race (nog wel even klikken op Video Gallery)